Jasper Normann

  • Forside
  • Om mig
  • Socialt iværksætteri
  • Kontakt

Hjem » Er der knas i dit online omdømme?

Er der knas i dit online omdømme?

13. september 2015 af Jasper Normann Skriv kommentar

Har din virksomhed eller du selv, som privatperson, fået knas i omdømmet på internettet – uberettiget eller måske berettiget,
i nogles optik? Dukker disse dårlige udtalelser op ved en Google søgning på dit eget eller virksomhedens navn, måske ovenikøbet øverst på side 1 – så skal der handles straks!
Hvis det er virksomhedens services / produkter eller generelle brand, der er under “beskydning” kan det få store konsekvenser for virksomhedens salg og der bør straks laves en plan for damage control, så skadesvirkningerne kan begrænses effektivt. Der bør efterfølgende kontinuerligt arbejdes proaktivt for at begrænse risikoen for, at lignende situationer opstår.

Ikke alene virksomheder oplever at blive hængt ud på internettet. Mange privatpersoner (kendte eller ukendte) oplever, uden varsel, at blive placeret i den “offentlige gabestok”, nogle gange følger en decideret shitstorm med på de sociale medier. Også her handler det om, at mindske skadesvirkningerne af den offentlige beskydning. Opgaven er at nedtone negativ omtale og opbygge en positiv online profil og omtale.

Jeg har erfaring med at hjælpe borgere, der…

  • er ledige og har behov for et postitiv online omdømme, og dermed en åbning til nye jobmuligheder (de fleste bliver googlet i forbindelse med en jobansøgning).
  • er / har været udsat for net-chikane (tidl. parforhold / medarbejder / nabo m.v.)
  • er tidligere straffede og befinder sig i et progressivt rehabiliteringsforløb.

Online Reputation Management

Et effektive metode, hvor der både kan arbejdes proaktivt og med “brændslukning”, er såkaldt Online Reputation Management (ORM) og konfliktmægling. Kort fortalt handler ORM om at få gjort de dårlige søgeresultater i Googles, og andres søgemaskiners, indeks mindre synlige. Ligeledes arbejdes der med den dårlige omtale på sociale medier. Her kan det gå virkeligt stærkt med at sprede dårlig omtale. Der arbejdes på at få skabt positive resulater for virksomheder og privatpersoner.

Konfliktmægling

En metode er også at kontakte den part, der frembringer den dårlige omtale (kunden / den private relation), og forsøge at mægle mellem parterne. Nogle gange er det misforståelser eller banaliteter, der bliver pisket op til en grov stemning, der ender i uheldige udtalelser, og et deraf dårligt omdømme. Et omdømme, der kan få utilsigtede konsekvenser for en virksomhed eller en privatperson. Ofte viser det sig, at den, der foranlediger den dårlige omtale, ville ønske, at han kunne trække den tilbage. MEN ofte er det for sent. De negative udtalelser er online.

Forlig – forhandling

Ofte kan det betale sig at forsøge at indgå forlig med den part, der har frembragt den dårlige omtale. Altså at forsøge at få vedkommende til at fjerne omtalen (fx. fra en hjemmeside, facebookstatus o.lign.). Mægling og indgåelse af forlig, vil ofte være nødvendigt at kombinere med ORM.

Skrevet i: Web-relateret

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Seneste indlæg

  • Empowerment on Web
  • Corporate Social Responsibility
  • Ramt af netchikane – hvad nu?
  • Indsatser mod netchikane
  • Netchikane – De fire krænketyper

Kategorier

  • Samfund
  • Sociale medier
  • Socialrådgivning
  • Web-relateret

Arkiver

  • november 2017
  • oktober 2017
  • april 2016
  • september 2015
  • maj 2014
  • december 2013
  • februar 2013
  • november 2012
  • Samfund
  • Sociale medier
  • Socialrådgivning
  • Web-relateret
  • Cookies

Copyright © 2021 · Jasper Normann

Vi anvender cookies for at sikre at vi giver dig den bedst mulige oplevelse af vores website. Hvis du fortsætter med at bruge dette site vil vi antage at du er indforstået med det.OkCookies tjek