Jasper Normann

  • Forside
  • Om mig
  • Socialt iværksætteri
  • Kontakt

Hjem » Netchikane – De fire krænketyper

Netchikane – De fire krænketyper

9. april 2016 af Jasper Normann Skriv kommentar

Jeg har inddelt de forskellige krænkertyper i 4 kategorier – disse kan godt flyde sammen, men er placeret udfra målet for den personificerede digitale chikane, som krænkertypen udretter:

Den forudrettede borger
Borgere der måske føler sig i klemme i systemet, eller fx er pårørende til en  patient udsat for fejlbehandling. Borgere der oplevere sig brugt/misbrugt af en myndighedsperson.

Den fortørnede forbruger
Forbrugere der oplever, at de bliver snydt af håndværkere, butikker, restaurationer, webshops og andre forretningsdrivende.

Den profesionelle kvæurlant
Personer der brokker sig over alt og alle. Konflikter optrappes for konflikters skyld. Netchikanen optrappes ligeledes og kan være vældig avanceret.

Den dyssociale krænker
Personer hvis mission udelukkende er at ramme andre, og på denne måde fremstå som dén, der har magten og kontrollen. Disse personer har ofte generelt en grænseoverskridende og karakterafvigende adfærd, også i hverdagen – men oftest målrettet specifikke personer og grupper.

Ovenstående er på ingen måde udtømmende, men giver et billede af, hvilke krænkertyper som indsatsen skal rettes mod. Uanset type, må det formodes, at krænkeren selv, i et eller andet omfang, har oplevet krænkelser på egen person. Det undskylder ikke netchikane og krænkelser af andre mennesker – men det kan være med til at forklare en sådan uacceptabel adfærd som netchikane er.

Skrevet i: Samfund, Sociale medier

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Seneste indlæg

  • Empowerment on Web
  • Corporate Social Responsibility
  • Ramt af netchikane – hvad nu?
  • Indsatser mod netchikane
  • Netchikane – De fire krænketyper

Kategorier

  • Samfund
  • Sociale medier
  • Socialrådgivning
  • Web-relateret

Arkiver

  • november 2017
  • oktober 2017
  • april 2016
  • september 2015
  • maj 2014
  • december 2013
  • februar 2013
  • november 2012
  • Samfund
  • Sociale medier
  • Socialrådgivning
  • Web-relateret
  • Cookies

Copyright © 2021 · Jasper Normann

Vi anvender cookies for at sikre at vi giver dig den bedst mulige oplevelse af vores website. Hvis du fortsætter med at bruge dette site vil vi antage at du er indforstået med det.OkCookies tjek