Flere virksomheder viser samfundssind og tager socialt ansvar. Tendensen er dog, at det hovedsageligt er større virksomheder, der er socialt ansvarlige og fx ansætter personer med nedsat arbejdsevne i fleks- og skånejob.
Dog er flere små og mellemstore virksomheder ved at være godt med. Sociale ansvarlige virksomheder kan medvirke til at fastholde og/eller udsluse medarbejdere med sociale udfordringer.
Den sociale ansvarlighed afspejler sig ligeledes i virksomhedernes engagement i forskellige projekter, uddeling af midler fra fonde osv. Virksomheder lever tjene penge, så dette aspekt er ligeledes vigtigt. Lidt forenklet sagt, handler det ikke alene om, at virksomhederne viser samfundssind.
Den socialøkonomiske virksomhed skal skabe vækst
En socialøkonomisk virksomhed er først og fremmest en virksomhed. En virksomhed med et socialt engagement. Den socialøkonomiske virksomhed skal have en solid indtægt for at kunne eksistere – præcis som andre virksomheder.
Virksomheden kan ikke alene markedsføres på baggrund af det sociale engagement. Det er vigtigt at have fokus på virksomhedens produkter og services. Uden omsætning – ingen sociale initiativer.
Udover bevidstheden af, hvordan din socialøkonomiske virksomhed skal tjene penge, er det også vigtigt at gøre sig klart, hvordan virksomheden skal startes op. Udvikling af en forretningsplan kan klart anbefales.
Frivillighed og social ansvarlighed!
Den sociale ansvarlighed er naturligvis især synlig i foreninger og i rådgivningscentre, hvor selve omdrejningspunktet er den ‘sociale sag’. Selve formålet med dannelsen af foreningen eller rådgivningen er oftest baseret på frivilligt arbejde. Disse frivillige bliver således bærer af en kultur, der omhandler social ansvarlighed, medansvar, i organisationen.
Skriv et svar